Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Het is volbracht”

Goede Vrijdagplechtigheid in de Kathedraal
overweging_preek - vrijdag, 29 maart 2024
Op Goede Vrijdag was ’s middags de kruisweg en ’s avonds de Goede Vrijdagplechtigheid, waarna om 21.30 uur de Tenebrae werden gezongen. In de Goede Vrijdagplechtigheid stonden we stil bij de zeven kruiswoorden van Jezus. Wat waren die laatste woorden van Jezus voor zijn dood?



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 7 april 2023
Wat moet Jezus ervaren hebben toen Hij voor Zijn lijden stond, er geen uitweg meer was, toen Zijn boodschap van bekering geen gehoor vond? En hoe ging Hij met die gevoelens om? We stonden er bij stil in de Goede Vrijdagplechtigheid.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 10 april 2020
In ons menselijk lijden komen allerlei vragen naar voren: waarom wordt me dit aangedaan? En er kunnen allerlei menselijke factoren zijn: veel lijden wordt anderen aangedaan doordat mensen voor zichzelf kiezen, zelf voordeel willen behalen, goed uit een situatie willen komen. Maar dat is nog maar de buitenkant. Die is er ook en die doet pijn. Tegelijk is er een binnenkant. In het lijden kunnen we een zending, een missie beleven. Hoe? Laten we naar Jezus kijken.



De lijdens- of passietijd is begonnen
overweging_bezinning - zondag, 29 maart 2020
De laatste twee weken voor Pasen staan we gelovig stil bij het lijden van onze Heer Jezus Christus. Een goede manier om dat te doen is het overwegen van de staties van de kruisweg. Daartoe vindt U hieronder een tekst met overwegingen en de vaste gebeden die bij iedere statie worden gezegd, met afbeeldingen van de kruiswegstaties van de kathedraal.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 19 april 2019
Op Goede Vrijdag staan we stil bij het kruis en kijken op naar de Man van smarten. Een machteloze God, vastgespijkerd, veroordeeld, gedood... Velen gaan schouder ophalend voorbij: wat heb je aan zo’n God die niks kan?



Kruiswegwandeling in Volendam
nieuws - vrijdag, 14 april 2017
Goede Vrijdag is wel een heel bijzondere dag, de dag van het offer voor onze verlossing. We leven met Jezus’ lijden mee door het vasten en de onthouding die bij deze dag horen, door de kruisweg en de Goede Vrijdag­plechtigheid met lijdensverhaal en kruisverering.



Pastoor Herman Schrama overleden
overweging_preek - dinsdag, 25 augustus 2015
Op dinsdag 25 augustus hebben we de uitvaartmis gevierd voor pastoor Herman Schrama, die op 19 augustus is overleden. Op 10 juli kreeg hij het bericht dat hij ongeeslijk ziek was, hij vertelde het met een stralend gezicht. Hij begon het boek over Theresia van Lisieux's laatste dagen "Ik ga het leven binnen", te lezen. Hij heeft het niet uitgekregen. Op 22 juli mocht ik hem het sacrament van de ziekenzalving geven, op 19 augustus is hij heengegaan. In vrede...



Het is volbracht
overweging_preek - vrijdag, 3 april 2015
De dag van het lijden en sterven van Jezus is voor ons letterlijk en figuurlijk een cruciale dag. Op deze dag kon Jezus zeggen: “Het is volbracht”. Zonder Goede Vrijdag te willen isoleren van het geheel van het Paasmysterie, kunnen we dit bevestigen.